Sunday, January 16, 2011

Tips Menjaga Lappy

from Syamira
Hari ni aku nak share sikit dengan korang tips² penjagaan lappy good Ramai yang masih lagi melayan lappy diorang secara kasar . Mentang² lappy pinjam dari abah/mama/kakak/abang dia kan kan :8b2: Hahaha . Tak boleh lah mcm tu . Kita kena jugak jaga dengan baik walaupun bukan kepunyaan kita kan ?

 Elakkan menggunakan lappy anda ketika sedang kilat/guruh . Kalau ada litar pintas , mmg habislah lappy korang blackout .

 Pastikan lappy anda ada anti-virus . Kalau aku , aku guna Avira . Tak kisah lah apa jenis . Janji ada dan korang selalulah update .

 Elakkan dari menutup ruang udara di bawah laptop . Sesetengah orang suka letak laptop di atas riba/katil/meja dan ini akan membuat ruang udara bawah laptop tertutup dan laptop cepat jadi panas .

 Elakkan menggunakan bateri kalau korang nak hadap laptop tu selama 3 atau 4 jam . Sebaiknya cucuk charger dia . Then , tanggalkan batery . Kiranya korang guna pengecas tanpa bateri . Kalau korang tak bukak batery , kekuatan batery akan menjadi lemah .

lima Letakkan sekeping kertas A4 di atas keyboard lappy korang time korang tidak menggunakannya untuk mengelakkan dari habuk masuk . Tapi sekarang dah moden . Dah ada getah lutsinar untuk keyboard . Lagi bagus benda tu . Aku pon ada tau (:

 Elakkan dari benda benda bermagnet seperti telefon, pembesar suara dan sebagainya berhampiran komputer. Kesan magnet akan merosakkan floppy disk anda.

Elak menyentuh skrin LCD dgn menggunakan jari atau peralatan tajam. Boleh mengakibatkan kerosakkan (death) pixel pada skrin.

1 comment:

Terima kasih kerana sudi membaca , jangan lupa tinggalkan komen :)
Fikir semula sekiranya kamu semua ingin meninggalkan komen yang berunsurkan lucah, ugutan, mengancam, identiti palsu, dan menyakitkan hati.